„Rail Baltica“ – tai tarptautinis geležinkelio projektas apjungsiantis Varšuvą su Talinu ir Helsinkiu per Kauno ir Rygos miestus. Projekte dalyvauja net 5 šalys – Suomija, Estija, Latvija, Lietuva ir Lenkija.
Darbams jau įpusėjus, projekto statytojai žada, jog 2026 metų pabaigoje jau galėsime mėgautis kur kas patogesnėmis ir greitesnėmis kelionėmis po Lietuvą ir kitas Europos šalis.
Straipsnyje – plačiau apie „Rail Baltica“ projekto ypatybes ir planuojamus maršrutus.
„Rail Baltica“ geležinkelio ypatybės
Vienas iš skirtingų šio geležinkelio ypatybių yra pati naudojama geležinkelio vėžė. „Rail Baltica“ geležinkelis yra tiesiamas pagal kitose Vakarų Europos šalyse būdingą 1435 mm standartą, kitaip nei įprastai Baltijos šalims būdingą 1520 mm vėže.
Iš viso nuo Talino iki Varšuvos besitęsiantis geležinkelis bus apie 870 km ilgio, o maksimalus čia važiuojančių traukinių greitis turėtų siekti 249 km/h keleiviniams ir 120 km/h krovininiams traukiniams. Tai turėtų ženkliai sumažinti tiek krovinių, tiek kelevinių kelionių ilgius. Štai pavyzdžiui kelionė nuo Vilniaus iki Rygos truks apie 2 valandas, o nuo Talino iki Rygos – taip pat apie 2 valandas.
Šis bendras Europos Sąjungos projektas užgimė dar 2004 metų Balandį priimtame Europos Parlamento ir Tarybos sprendimu. Remiantis juo, šis geležinkelis pripažintas kaip transeuropinio transporto tinklo prioritetinis projektas.
Auto transporto supirkimas Kaune →
Galutinis produktas geležinkelio tinklu turėtų apjungti Lenkiją, Lietuvą, Latviją, Estiją bei Suomiją ir kur kas labiau patobulinti transporto jungtį tarp Vidurio, Rytų Europos ir Vokietijos. Paskutinė atkarpa einanti nuo Talino iki Helsinkio, būtų sujungta keltų linijomis, tačiau neslepiama, jog yra galvojama apie tunelio, galėsiančio sujungti Taliną ir Helsinkį tiesiogiai, statybas.
„Rail Baltica“ maršrutų eiga
2011 metais Baltijos šalys sutarė dėl bendrojo „Rail Baltica“. Vėžė kurią buvo numatyta statyti buvo linija jungianti Taliną, Pernu, Rygą, Panevėžį ir Kauną. Kaip tuo metu tvirtino ekspertų skaičiavimai, iš viso projektas turėtų atsieiti apie 5.8 milijardo eurų.
Iš pradžių buvo svarstomi bent du planų variantai. Abiejuose iš jų buvo sutartas dėl vėžės pagreitinimo nuo Varšuvos per Bialystoką, Elką iki Trakiškių iki 160km/h, o tuomet tiesti naują liniją nuo Trakiškių iki Kauno.
Dėl likusios trasos bu svarstoma tarp šių variantų:
- I variantas – geležinkelio nuo Joniškio, per Rygą ir Tartu iki Talino atnaujinimas 160km/h, išlaikant dabartinę 1520 mm standarto vėžę bei tiesti naują liniją su 160 km/h greičiu nuo Kauno iki Joniškio. Tačiau tokiame variante išryškėjo trūkumas – keleiviai dėl vėžių keitimosi turėtų persėsti į kitą traukinį.
- II variantas – naujo geležinkelio vėžės su 200km/h greičius tiesybas pagal Lenkijos standartus iš Kauno per Joniškį į Rygą ir buvusia linija palikti keliones iki Talino per Pernu. Šis variantas ir buvo pasirinktas.
Pasitarimų tarp baltijos šalių metu buvo nuspręsta, jog geležinkelis turėtų būti kaip įmanoma tiesesnis. Toks variantas turėtų būti ir kur kas taupesnis, greitesnis bei ekonomiškai naudingesnis lyginant su kitomis alternatyvomis.
Vėlesniais susitarimais įvykusiais 2017 ir 2018 metais, šalių atstovai oficialiai ratifikavimo numatytas naujas trasas bei senųjų atnaujinimus. Oficialiai kartu buvo patvirtinta, jog keleivinių traukinių greitis daugumoje atkarpų sieks 249 km/h. Visos vėžės bus tiesiamos pagal Vakarų Europoje įprastinį standartą.
Kada pilnai baigsis geležinkelio darbai?
Beveik 6 milijardus kainuosiantis projektas pilnai pabaigtas turėtų būti 2026 metais. Tuomet traukiniai jau pradės keliauti reguliariais maršrutais ne tik Lietuvoje, tačiau ir į kitas valstybes kurias jungs šis geležinkelis.
Paskutiniai realūs geležinkelio darbai Lietuvoje buvo įvykdyti dar iki 2018 metų kuomet „Rail Baltica“ geležinkelis buvo nutiestas iki Rokų.
Šias metais pradėtas tiesti ruožas nuo Kauno iki Palemono. Po darbų čia turėtų pagerėti ne tik keleivinių traukinių, tačiau ir krovinių keliaujančių traukiniais transportas.
Nuo 2021 metais ruošiamasi vienam iš pagrindinių darbų Lietuvoje vykdymui ir užbaigimui – ruožui Vilnius – Kaunas ir darbų iki Latvijos sienos užbaigimui.
Pabaigai
Straipsnyje aptarėme „Rail Baltica“ projektą. Šis geležinkelis – tai nuostabi naujiena leisianti keleiviams keliauti laisvai ne tik Lietuvoje, bet ir kitose šalyse. Džiugu, jog jau neužilgo bus galima mėgautis tokiomis kelionėmis.